Termeli a pénzt az Aréna

“A nyugat-európai mintát csak a Ferencváros stadionjában alkalmazzák itthon, a Groupama Aréna üzemeltetésére a Lagardère Sports Hungary Kft.-vel (korábbi nevén Lagardère Unlimited Stadium Solutions Kft.) kötöttek szerződést, ami a francia székhelyű Lagardère Sports and Entertainment magyar leányvállalata. A társaságot 2014 márciusában, kevesebb mint fél évvel az aréna átadása előtt jegyezték be Magyarországon 3 millió forintos jegyzett tőkével. Az anyacég egyébként nemzetközi összehasonlításban is jelentős szereplő, Németországban például partnere a Borussia Borussia Dortmund, a Hamburg vagy a Bayer 04 Leverkusen. Emellett Franciaországban és Nagy-Britanniában is vannak érdekeltségei, valamint négy svéd és három holland klub partnerei.

Itthon a nem egészen hároméves működés alatt a társaság majdnem 7,5 milliárd forintos árbevételt ért el, ez folyamatosan emelkedett, 2016-ban már 3,3 milliárd volt. Ezt azonban majdnem teljesen el is vitték a kiadások, de így is maradt nyereség minden évre. Ebből a szempontból a legjobban 2015 sikerült, amikor 113 millió forintos profitot termelt a társaság, de tavaly is 37,6 millió volt az adózott eredmény. A tulajdonosok eddig nem vettek ki osztalékot, az eddigi profitot eredménytartalékban helyezték el, ennek köszönhetően 2016 végén 194 millió forint volt a cég saját tőkéje.

A Groupama Arénát üzemeltető cég eredményei 2014-16Fotó: Sportérték
Sajnos a kötelező éves beszámolóban a bevételek és a kiadások szerkezetét nem részletezi a cég, mindössze annyit árul el, hogy 2016-ban 6,7 millió forint volt az exportbevételük, illetve 50 ezer euró bevételük származott kapcsolt féltől. A kiadásokon belül a legnagyobb tételt a stadion üzemeltetéséhez kapcsolódó szolgáltatások tették ki, ezek 2015-ben és 2016-ban is több mint 1,5 milliárd forintra rúgtak. Ezen belül nem részletezik, mennyit fizetnek a Ferencvárosnak a szerződés értelmében, hiszen a klub egy évi fix összegért cserébe lemondott a marketing- és jegybevételek jelentős részéről.

Vagyis a Lagardère munkája nem merül ki a létesítmény üzemeltetésében, a stadion reklám- és marketingjogai felett is ők rendelkeznek, vagyis gyakorlatilag minden bevétel hozzájuk fut be, amiért cserébe valamekkora összeget garantáltan fizetnek évente a Ferencvárosnak. A Ferencváros Labdarúgó Zrt. beszámolójából csak annyi derül ki, hogy a korábbi 200 millió forint körüli éves jegybevétel 2016-ra nullára csökkent. De a Groupama Arénának nem csak a focimeccsekből van bevétele, konferenciákat, koncerteket és esküvőket is rendeznek a stadionban, és ezekből szintén az üzemeltető gazdagodhat.”

A teljes cikk a 444.hu-n.