Gondolatok a Kapitánytól

Az Európa Bajnokság kapcsán tapasztalható eufória komoly kihívás elé állította a langyos húgyban vízben évek óta tapicskoló hazai klubvezetőket.  A mennyei csökkenő nézőszámát néhány okos ötlettel, a szurkolók felé történő hiteles kommunikációval meg lehetne lovagolni. Dárdai Pál ennek kapcsán sem rejtette véka alá a véleményét, ő volt az, aki nemes egyszerűséggel azt javasolta: az első fordulókban legyenek nyitott kapuk! Hogy erre mit sikerült reagálniuk a hazai klubok hihetetlenül felkészült vezetőinek, gazdasági és marketinggéniuszainak?

A Rangadó gyűjtötte össze pár nappal ezelőtt, az a lényeget már most kiemeljük Nektek: terelés, Dárdai burkolt “helyrerakása”, MLSZ-re mutogatás (ha valaki emlékszik rá, korábban az MLSZ meg a klubokra mutogatott, hiába no, ilyen mikor valami nem piaci, hanem állami alapon működik..), mellébeszélés, vagy szimplán nem is reagáltak a kérdésre, részletek a válaszokból:

George F. Hemingway, a Budapest Honvéd tulajdonosa a következő választ juttatta el szerkesztőségünknek:

– Dárdai Pált Önökhöz hasonlóan mi is tiszteljük futballtudásáért, mint játékost és mint edzőt. Természetesen oda kell figyelni tanácsaira. Ebben az esetben viszont nem gondoljuk, hogy felvetése jó irányba vinné el a magyar labdarúgást. Több éves tapasztalatunk mutatja, hogy a mérkőzésen résztvevő szurkolók száma csak minimálisan emelkedik, néha még úgy sem, ha ingyen engedjük be őket. (…) Két alkalommal tettem javaslatot a Magyar Labdarúgó Szövetségnek, hogy egy kompetens külső cég segítségével építsünk egy általános marketing platformot a csapatoknak. A csapatok ezután erre a platformra építhetnék még az egyedi marketing tevékenységeket is. Én ezt tartom a legjobb útnak – válaszolta Hemingway.

Az NB I-es újonc gyirmótiak klubmenedzsere, Horváth Cs. Attila jó ötletnek véli a berliniek vezetőedzőjének gondolatait, de az MLSZ segítségét ő is kiemeli.

– Ha a szövetség úgy döntene, hogy ezt a lehetőséget biztosítja a labdarúgás népszerűsítése miatt, akkor természetesen mi is csatlakozunk ehhez a kezdeményezéshez. Nálunk eddig is voltak ingyenes mérkőzések egy-egy jubileum alkalmából, vagy a bajnokavatón, nem egy új keletű dolog. Ez a szurkolóbarát intézkedés csak akkor lenne sikeres, és úgy működne, ha minden pályán egységesen végbemenne, ehhez azonban az MLSZ segítsége is kellene.

Benczés Miklós, a DVTK sportigazgatója nagyra tartja Dárdai Pál munkásságát, de szerinte az MLSZ segítsége nélkül kivitelezhetetlen ez a megoldás.

– Nagyon tisztelem, és nagyra tartom Dárdai Pált és a munkásságát, de úgy gondolom, hogy ezt a Herthánál sem tudná elérni, hiszen azért mégis csak gazdasági ügyekről van szó. Pali gondolatvitelével egyébként egyetértek, sokat segítene a klubokon, ha ebben a futball-lázban megtöltődnének a stadionok. (…) Véleményem szerint Palinak az MLSZ-hez kellene fordulnia ezzel a kéréssel, ahol a döntéshozók talán elgondolkodnának azon, hogy egy kis segítséget nyújtsanak a kluboknak, melyek ezáltal nem esnének el a bevételtől az öt forduló alatt, és így esetleg az MLSZ és a szurkolók közötti kapcsolat is javulna – mondta el véleményét a korábban Mezőkövesden vezetőedzőként is megfordult szakember.

Róka Géza, a DVSC klubigazgatója csupán annyit mondott honlapunknak, hogy a debreceniek vezetősége jó ötletnek tartja Dárdai Pál felvetését, és ha lesz ilyen indítvány az MLSZ részéről, akkor a debreceni klub támogatni fogja.

AZ MTK Budapest klubigazgatója, Domonyai László szerint a kék-fehérek nehéz helyzetben vannak ezzel a kérdéssel, hiszen még saját stadionjuk sincs.

– Nincs végleges döntésünk ebben a kérdésben, egyeztetések folynak a klubon belül. Elég speciális helyzetünk van, hiszen még nincs is saját stadionunk, ezért idegenben játsszuk a hazai mérkőzéseinket, így több szempontból is egyeztetünk még a „stadion-szurkolók-jegyek” témakörben.

A Haladás ügyvezető igazgatója, Tóth Miklós szerint a szombathelyi klubnál fontosnak tartják a különböző akciókat a szurkolók felé.

– Tervezünk akciókat a klubnál, amelyet egyelőre még nem szeretnénk nyilvánosságra hozni, két lehetséges megoldás között gondolkodunk, de teljesen ingyenes meccsekről nem beszélhetünk, hiszen azért mégis csak első osztályról beszélünk. Elsősorban a fiatalabbakat szeretnénk megszólítani. Arra gondoltunk, hogy a 18 év alattiakat vagy ingyen, vagy pedig egy jelképes összegért be fogjuk engedni az első két hazai mérkőzésünkre. Nyilván, ha az MLSZ segítséget nyújtana a kluboknak Dárdai kérésével kapcsolatban, akkor az megint más helyzetet szülne. (…)

Honlapunk természetesen megpróbálta felvenni a kapcsolatot az FTC Zrt. vezérigazgatójával, Orosz Pállal is, azonban azt a választ kaptuk a klubtól, hogy „a jegyértékesítés nem az FTC hatásköre”.

Szintén nem kaptunk érdemi választ a másik budapesti egyesülettől, az Újpesttől sem, amely klub annyit közölt, hogy a Magyar Labdarúgó Szövetségtől ez ügyben hivatalos megkeresés nem érkezett hozzájuk, ezért egyelőre ezzel a kérdéssel nem szeretnének foglalkozni.

Itt szeretnénk leszögezni, hogy a mennyei 1-1 fordulójában az össznézőszám 20 ezer körül mozog, korábban több klub is – köztük a Fradi, azaz Kubatov Gábor – jelentette ki, hogy a jegybevétel pár százaléka az éves büdzsének, persze ez külön is megérne egy misét, de itt most a Dárdai javaslat szempontjából megközelítve, feltehetőleg a pár fordulós nyitott kapus akció nem okozna a piaci alapokon még véletlenül sem működő hazai kluboknak érzékeny veszteséget, persze a fenti dumákban jól kivehető, hogy az MLSZ, mint fejőstehén jelenik meg a klubvezetők fejében. Számoljunk egyszerűsítve: a 20 ezer néző 2 ezer forintos átlagos jegyérral számolva egy fordulóban 40 millió forint bevételt termel a 12 klubnak. Azaz klubonként valamivel több, mint 3 millió forintról beszélünk, ez 1-1 jobb játékos egyhavi bére, és ne felejtsük el, hogy a jól megszervezett akcióval betérő tömeg extrabevételt termelhet a büfékben, fanshopban és ott vannak a meccsen, megszólítva őket a helyszínen számos módja van annak, hogy legközelebb már “fizetővendégként” is visszatérjenek..

Dárdai a téma kapcsán ismét megszólalt, nagy szerencse, hogy nem zavarja a balfék közeg reakciója felvetésére, szerencséjére nem neki kell az eufória után visszasüppedni a posványba, mi meg csak kitartóan reménykedünk, hogy az MLSZ vezetőinek lesz annyi vér a pucájába, hogy nem hagyja újra eluralkodni ezt a nihilt a hazai bajnokságban, persze, amikor végignézzük a saját klubunk “remek” marketingkommunikációját azért vannak komoly kétségeink. Szóval Dárdai a Forbes-nak (ma jelenik meg az újságárusoknál) nyilatkozva újra szóba hozta a témát, mondatait az index.hu összegezte:

Ha az első pár fordulóban nem lesznek kint a stadionban a szurkolók, nem ért semmit az Eb, lapos lesz minden, mint előtte. Ha a vb-re nem jutunk ki, visszakerülünk oda, ahol voltunk. A tönkrevert szurkolói kultúrát most lehetne visszahozni.

Ő a klubvezetők helyében jegy nélkül engedné be az embereket a stadionokba az első fordulókban. (ez, bár a klubvezetők, mint fentebb olvashattuk, nagyon szeretnék az MLSZ nyakába tolni, nem a a Szövetség kompetenciája..)

Csapatként fel tudtunk nőni, de még van hová fejlődni, hiszen 7 gólt kaptunk az utolsó két meccsen.

Az MLSZ-nek szerinte az eredményességi pontpénzekből – több mint egymilliárdot utal majd át az UEFA – a gyerekek mellé topedzőket kellene szerződtetnie.

Bernd Storck gyönyörűen épített arra a szervezettségre, amit ő összegyúrt előtte.

A kapitány jól elkapta a fizikai felkészítést, nem voltak gondjaik a meccsek hajráiban.
SMS-ben gratulált neki.

Többet tud tanulni a Herthánál, ezért is volt jó döntés, hogy Berlinben maradt. A szezon végén is sok tapasztalatot szerzett, amikor hullámvölgybe került a csapata.

Kétszer összetörte a mágnestáblát a Herthánál – ez csak egy trükk volt, nem használja gyakran -, de a játékosokkal nem kiabál.

Ha azt érzi, hogy a játékosai nem hallgatnak rá, nincs hatással a csapatra, önmagától visszamegy a berlini utánpótlásba.

Négy nevet adott le a klubvezetőknek, akiket szeretne a csapatában látni, de többet nem mondhat. Dzsudzsákot tavaly szerette volna nagyon.

Az utánpótlásban sem a futógyorsaság, sem a gondolkodás gyorsasága nem megfelelő Magyarországon. Nincsenek meg az automatizmusok.

Az új stadionokat fontosnak tartja.

  • Aro

    Egészen elképesztő, hogy a “klubmenedzserek” képtelenek az orruknál tovább tekinteni. Mire gondolnak, hogy majd az MLSZ szervez toborzó partit a saját szurkolóiknak? Vagy majd fizet ezért az MLSZ bármit is? Tessék becsalogatni a nézőket és mindent elkövetni, hogy ott is maradjanak.
    Az meg egyenesen vérlázító amikor azt mondja Benczés Miklós, hogy “ezt a Herthánál sem tudná elérni, hiszen azért mégis csak gazdasági ügyekről van szó” . Egy: a Herthánál vannak szurkolók, meg hangulat, meg bevétel, meg béletesek, meg mezek meg kutyafüle. Kettő: gazdasági ügy, amihez pedig én értek a legjobban (hahaha).
    Magunk ellen beszélek, meg populista maszopos duma de könyörgöm zárja el az állam a TAO-t, a fogadási pénzeket, az irányított szponzorokat takarítsák ki a futballból aztán az ilyen über-okos gazdasági menedzserek gondlkodjanak el, hogy akkor mégis miből lesz a pénz… ostoba kutyák!

    • iwanxxl

      A fogadási lóvé szerintem jár,hiszen mégiscsak szerepelnek hazai meccsek a fogadási listán!
      A TAO-pénzek már nagyon neccesek.Az bizony közpénz mégha át is van cimkézve.
      Piaci alapon viszont nem lenne “profi”labdarúgásunk!

  • Pingback: Üresek maradnak a magyar stadionok az Eb-siker után is? | sportsmarketing.hu()

  • Sztaking

    ennyi