A stadionépítési lázrul

Csepregi Botond a Zoom.hu-n veszi számba egy alapos és átfogó cikkben a jelenlegi stadionboomot Magyarországon.

Azt írja: Harminckét stadion épül fel, újul meg 2010 és 2020 között állami forrásokból. Minderre elmegy 342 milliárd forint, amiből 200 milliárd jut egyetlen stadionra, az új Puskásra.

Kapunk egy igen teljes és átfogó táblázatot is az összes projektekről:

A táblázatot illetően fontos, hogy minden esetben az állami költségvetés kiadásaiból indultunk ki, vagyis a költségeket bruttó áron szerepeltetjük. A számításaink a vonatkozó kormányhatározatokon, költségvetési törvényeken, valamint a közbeszerzési hirdetményeken alapulnak. Ahol volt, ott természetesen a taós forrásokat is beszámoltuk, mert közpénznek vesszük – azonban fontos, hogy az építkezések töredékét fedezték a taós pénzek. A stadionépítéseket ugyanis az állami költségvetésből fedezik közvetlenül. Ez két módon történt meg az elmúlt években. Az egyik a 2013 végén elindított Nemzeti Stadionfejlesztési Program, amelyben jelen állás szerint 24 stadion szerepel. Azonban ezen beruházásoknak az összértéke nem éri el a 30 milliárd forintot. Ha ugyanis egy stadionfejlesztés kiemelten érdekes a kormány számára, akkor külön, szignált kormányhatározatban rendelkezik a beruházásról. A stadionépítéseket ugyanis az állami költségvetésből fedezik közvetlenül. Ez két módon történt meg az elmúlt években. Az egyik a 2013 végén elindított Nemzeti Stadionfejlesztési Program, amelyben jelen állás szerint 24 stadion szerepel. Azonban ezen beruházásoknak az összértéke nem éri el a 30 milliárd forintot. Ha ugyanis egy stadionfejlesztés kiemelten érdekes a kormány számára, akkor külön, szignált kormányhatározatban rendelkezik a beruházásról.

A cikk számba veszi, hogy nem minden beruházás volt fontos vagy kiemelt, voltak döccenések és azt a kérdést is felteszi, hogy ez az összeg sok? Kevés?

Ez utóbbi kérdés eldöntéséhez konkrét pélákkal szolgál:

A Puskás Stadion 200 milliárdja tényleg soknak tűnik: gyakorlatilag Európa egyik legdrágább stadionja lesz a Puskás, csak a pénzügyileg legelrontottabb projekteket lehet elé sorolni. Például a 2007-ben átadott londoni, 90 ezres Wembley mai áron 340 milliárd forintba fájt (jelentős részben közpénzből); ugyancsak Londonban épült fel a kifejezetten gazdaságosnak szánt olimpiai stadion, amely szintén több mint 300 milliárd forint lett a az olimpia utáni átalakítással együtt, és teljes egészében közpénzből épült; míg az azerbajdzsáni Bakuban a 2015-ös Európai Játékokra épült új, atlétikai stadion a maga 68 ezer férőhelyével 600 millió euróba került, ami körülbelül 190 milliárd forintnak felel meg.

A 2006-ban átadott müncheni Allianz Arena, a Bayern München stadionja – ez szintén „csak” futballstadion – még úgy is olcsóbb lett, ha figyelembe vesszük, hogy az épületet banki hitelből finanszírozták, és ha hozzácsapjuk a környékének közpénzből fizetett kipofozását is. Más kérdés, hogy a stadion egyáltalán nem közpénzből épült, és a finanszírozására felvett hitelt a lejárat előtt 14 évvel, 2014-ben visszafizette a klub. A stadion építési költsége kb. 286 millió euró volt (mostani árfolyamon 90 milliárd forint), kamatokkal, pénzügyi költségekkel együtt pedig 340 millió euró (107 milliárd forint). Az állam 210 millió eurót (66 milliárd forint) költött az új stadion környékének közlekedési és infrastrukturális fejlesztésére, vagyis a teljes költség haladta meg a 170 milliárd forintot – ez úgy kevesebb a Puskás Stadion 200 milliárdjánál, hogy a volt Népstadion esetében a költségekben a környék infrastruktúrájának, közlekedésének semmilyen fejlesztése nem szerepel.

Az írás számba veszi még, hogy kik járnak jól?

A kivitelezők listája tanulságos: a legnagyobb beruházások a zalaegerszegi székhelyű ZÁÉV Zrt.-hez jutottak; a cég építhette a ZTE stadionját, az MTK-pályát (a West Hungária Bau Kft.-vel), majd elkezdte bontani a Puskást, és a Mészáros Lőrinc érdekköréhez sorolt Magyar Építővel elnyerte a Puskás kivitelezését is. Maga a ZÁÉV papíron nem kötődik Mészároshoz, cég mögött iparági pletykák mégis a felcsúti milliárdost sejtik. Több nagy projektet vitt el Garancsi István cége, a Market Zrt. is; míg a Groupama Arénát még nem sokkal a tulajdonosváltás előtt építette fel a cég, a diósgyőri kivitelezéshez később kezdett hozzá. De jutott megbízás olyan, korábban a NER ellenségének kikiáltott cégeknek is mint az osztrák tulajdonú Strabag, illetve a Swietelsky. Mindkettő úgy nyerte el az adott megbízást – sorrendben Székesfehérvár (itt játszik Garancsi István klubja, a Videoton), majd Szombathely –, hogy egyben szponzora is annak a futballcsapatnak, amelyiknek építi új otthonát.

Egy esetben azonban az is megtörtént, hogy a kivitelező egyben a tulajdonosa is stadiont használó a klubnak: Zalaegerszegen a ZÁÉV partnere az a Pharos 95 Kft., amelyik a ZTE-t birtokolja. A Pharos a kisebb volumenű stadionberuházásokon tarol nagyot: dolgozott Felcsúton (itt a gyepszőnyeg kivitelezője volt), Mezőkövesden, Balmazújvárosban, Békéscsabán, Tatabányán, Zalaegerszegen, Kaposváron és jelenleg is épít Pakson, Békéscsabán. Ennél is érdekesebb azonban, hogy a cég és tulaja elég komolyan be van kötve Felcsútra. Az egy dolog, hogy Végh Gábor ajándékozta a 2014-ben átadott Pancho Aréna Puskás-szobrát. A Pharos azonban ennél szorosabban is kötődik a kormányfői faluhoz: telephelye van bejelentve a Mészáros és Mészáros Kft. központi címére.

Természetesen a cikk sokkal de sokkal részletesebb, ezen linken olvasható!

  • csibészke

    Nekem ezzel nincsen bajom.
    Kb. ennyi pénzt keresnek jelenleg a 4-es metróban ami 1 az 1-ben el lett sikálva.
    Ennek legalább van látszata.
    Évi átlag 20 milliárd nem olyan sok, főleg ha azt vesszük, hogy lehet ennek értelme is.
    Egyszer OV elhúz, de az infrastruktúra megmarad, jó alap lesz.

    A Puskáshoz annyit, hogy az a 200 milliárd nem csak a stadion, hanem a környék felújítása is benne van.
    Majdnem 50 épület épül belőle a stadion kötrnyékén.

    Ezekben a cikkekben a nettó irigységkelés a fontos.

    • greenperegrine

      Az Arsenal stadionja került anno 130 milliárd forintba. Főleg ha még azt is megnézed, hogy ott a minimálbér akkor volt kb bruttó 1700 Ft óránként. Építkezésen meg ha értesz a szakmádhoz akkor minimum havi 1 milliót tisztán megkaptad. És több mint10 évvel ezelőtti fizetésekről beszélünk. Egy meccsre most egy jegy kb 15-20000 Ft-nál kezdődik.
      Ez igenis rengeteg pénz. Főleg annak tükrében hogy milyen helyet foglal el a magyar foci ez több mint szánalmas. Ekkora milliárdos összegeknél a pénzmosás mellett ha legalább valami eredményt produkálnának. De a lopáson meg a hazudozáson kívűl máshoz nem értenek. Kókler banda.

      • csibészke

        Az Arsenal stadionja ha reálértéken számolod 177 milliárd fornintba kerülne, ha az általad irrt 130 helyett 134,5 helytálló egyáltalán, mert az árfolyam mozgás miatt naponta 50millió Forintot ingadozik.
        Ráadásul az építési sajátosságokat egy ilyen odahányt összeg nem mutatja.
        Az építőipar helyzete 2006-ban vs 2017-ben?
        A gazdaság és munkavállalók helyzete?
        Közművek, kapcsolodó épületek?

        Ezt igy összehasonlítani abnormális.

        • greenperegrine

          Ok hagyjuk. Bakker egy utolsó csöves britt ha Magyaroroszágra megy, akkor habzsidőzsi van mégha egy rakés sz@r is a munkája. Hozd már ki akkor a végén hogy milyen jutányos áron építik meg az új Puskást. 100 milliárd bőven elég kéne hogy legyen, de párszor változtattak is a végösszegen hogy mindekinek jó legyen.

    • Szabó Tamás

      Félig igazad van. A 200 milliárd azért mégis csak sok. A fejlesztéseknél nem lesz megoldva a parkolás,mozgássérült bejáratok alig lesznek, és a terület átrendezéssel a buszközlekedés is megszűnik. A 2-es metróhoz meg nem is nyúlnak.Szóval lesz egy stadion 67 ezer embernek de kb 5 óra mire bejutsz vagy ki hogy fognak oda jutni az meg egyéni probléma. Másik üresek a stadionok ha nincs állami támogatás a egész foci összeomlik mert nem teljesítményorientált bérezés van.Így a susnyákos öregasszonykorust is támogathatnánk évi 200 milliárdal

      • csibészke

        Ehhez van forrásod? Mert az építészeti tervek szerint minden szektornál lesz 2 ilyen bejárat + lift erre. Aztán a buszközlekedés megszünéséről hol lehet tájékozódni?

    • Orwell_1984

      “Egyszer OV elhúz, de az infrastruktúra megmarad, jó alap lesz.” Jó alap lesz, hogy lerohadjanak… Senki nem fogja ezeket karbantartani, fenntartani. A már elkészült stadionoknál az elkövetkezendő 2-3 évben fog kibukni, hogy mennyi cementet spóroltak ki. A Groupamánál már el is kezdődött a mély garázs beázásánál. Mondjuk ezek még lehetnek garanciálisan javítható hibák, már ha képesek lesznek érvényesíteni a garanciát. Ha igen, akkor is lejár 5 év alatt a garancia és senki nem fog kvázi nulla forint bevételből évi száz milliókat a fenntartásra áldozni. Egy tízest teszek rá, hogyha megszűnik a nagy állami sportbaráti szeretet, akkor a pályák nagy részén például a játéktér alácsövezés pont ugyanúgy fog tönkremenni, mint ahogy Bozsik stadionban rohadt el. Gondolom még emlékszel, hogy 10 éve hogy nézett ki az a pálya és milyen meccseket játszottak rajta… Sivár jövőn…

  • Thomas Troll

    Nekem erről a stadionépitésről mindig az a paraszt jut eszembe aki hitelből megvette a legmodernebb kombájnt az aratáshoz csak a vetőmagot felejtette elvetni.